Borttagning av DPF/FAP

Vad är ett partikelfilter?

Diesel Particulate Filter (DPF) eller filtre à particules (FAP)  är den vanligaste metoden för att filtrera bort partiklar från avgaserna på en dieselmotor och filtret sitter monterat på de flesta nyare dieselbilar på den svenska marknaden. Ett partikelfilter har en reningsgrad på omkring 90% och har införts för att möta 2009 års emmisionskrav.

dpf

Varför ta bort DPF?

  • Lägre bränsleförbrukning
  • Bättre prestanda
  • Lägre avgastemperatur
  • Snabbare gasrespons
  • I kombination med trimning så kan man oftast ta ut betydligt högre effekt med bibehållen avgastemp

Det är även ett mer ekonomiskt alternativ till byte av filter i de fall då filtret blivit fullt på grund av mycket stadskörning, filtrets ålder eller tidigare felaktig trimning. Byte av filter kan kosta upp emot 15 tusen kronor.

Hur går det till?

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda mekanisk borttagning av filtret, utan ni (eller en lämplig verkstad) demonterar partikelfiltret och rensar det enligt våra instruktioner. Kontakta oss innan så ni eller verkstaden får rätt information om vad som gäller för just din bil.

Vi byter ut mjukvaran till vår egen mjukvara som stänger av DPF funktionen helt. Mjukvaran är speciellt anpassad för din bil och görs helt manuellt. Om så önskas kan vi även trimma bilen till motsvarande steg 2.

Prisex. Volvo XC70, 2.4 D5

Endast mjukvarumodifiering

2495:-


Mjukvarumodifiering samt Steg 2 trim

5495:-

 

Ändringen är osynlig för SBP, men bilen uppfyller inte längre biltillverkarens certifieringar och är ej godkänd för att framföras på allmän väg. Detta ingrepp är främst avsett för racingbruk.

 

Med anledning av coronaviruset och nu rådande rekommendationer gäller tillsvidare att fordon lämnas här vid optimering och hämtas efter färdigställande. Bokningar och frågor sker som vanligt via hemsida och mail.
+