Borttagning av NOx

Vad är en kväveoxidkatalysator/lagringskatalysator?

En lagringskatalysator användes i moderna bensinmotorer under ett antal år och är bland annat monterade i FSI motorer från VAG och BMW. Syftet var att köra med en liten bränsleinblandning på låg- och medellast för att spara bränsle.

1

Dessa motorer krävde en ytterligare typ av katalysator med fler kemiska delar som möjliggjorde  lagring av kväveoxider. NOx-sensorn i sin tur mätte tillgängligt lagringsutrymme i uppsamlingskatalysatorn och styrde insprutningsmängden.

Nuförtiden har man gått ifrån denna teknik och motorn arbetar endast med homogen förbränning.

Ett stort problem har varit att NOx sensorn – som mäter halten av kväveoxider och styr processen – gått sönder vid kortare körsträckor på grund av kondensbildning som träffar sensorn.

Många bilägare har fått byta sensorn flera gånger till höga kostnader.

Nu är det slut på det. Vi kan mjukvarumässigt styra katalysatorn, vilket innebär att sensorn inte längre används.

Alla avgaskrav uppfylls fortfarande och katalysatorn fungerar på samma sätt som tidigare.


Prisex. Volkswagen Golf 1.6 FSI

2695:-


Ändringen är osynlig för SBP. Bilen uppfyller dock inte längre biltillverkarens certifieringar och är ej godkänd för att framföras på allmän väg. Detta ingrepp är främst avsett för racingbruk.

 

Vi har semesterstängt V28-V31. Under V31 gör vi dock optimering i mån av tid. TREVLIG SOMMAR!